نمی توان بر رادیکالیزم و افراطی گری برای همیشه فائق آمد، چرا که سنت جوامع اسلامی به تدریج و با کندی تغییر می یابند.

راه رهایی از رادیکالیزم

رینات پاتییف رئیس مرکز تحقیقات اسلامی آکادمی علوم جمهوری تاتارستان: واقعیت جدید این است که از یک سو، مسئله مد، اسلام «صحیح» را از اصل آن فاصله می دهد. در شرایط گشایش مرزها انسان ها تفاوت بین اسلام و کاریکاتورها و تصویرهایی که برای آن کشیده اند را درک می کنند. از سوی دیگر، جامعه اطلاعاتی به سرعت و با تلاش در حال توسعه فن آوری است. تسریع عمل هزینه به دنبال دارد- شبکه ها شرایط ترویج رادیکالیزم و افراطی گری را در فضای مجازی به همراه می آورند که تهدید را به دنبال خواهد داشت. بنابراین، بایستی در نظر داشت که نمی توان بر  رادیکالیزم و افراطی گری برای همیشه فائق آمد، بلکه بایستی به طور دائم ، منظم و با صبر به دنبال پیروزی بر این موضوع بود.

اما سنت جوامع اسلامی به تدریج و با کندی تغییر می یابد. به عنوان مثال، بیرون راندن مهمان، حتی اگر افراطی و رایدکال به حساب بیاید، در فرهنگ اسلامی امری ناشایست محسوب می شود. به عنوان نتیجه، بر اساس مرکز ضد تروریستی کشورهای مستقل مشترک المنافع، بیش از شش هزار از شهروندان این کشورها به عضویت گروهک تروریستی داعش در آمده اند علاوه بر این، حداقل سه تا چهار نفر نیز اعضای خانواده این افراد هستند- همسر و فرزندان-  که آنان را هم بایستی به این رقم افزود.

چگونه اسیر بهشت زمینی نشویم؟

به گفته میناسیان بازرس ارشد مرکز ضد تروریستی کشورهای مستقل مشترک المنافع رادیکالیزم جوان تر شده است. اگر پیشتر سن افراد رادیکال ۲۷ سال بوده است، در سال های ۲۰۱۰-۲۰۱۲ این رقم به سن ۲۳ رسیده است که در ادامه به مرز ۱۲ تا ۱۳ سال هم می رسد. روش های جذب افراد و گرفتار کردن آنها نیز تغییر کرده است. قبلا این امر متوجه دانشجویان مرتبط با حوزه نظامی و نفت بود. اما امروزه، افرادی که درگیر عشق نافرجام هستند، و یا آن دسته که منتقد سیاست دولت کشور خود هستند در گروه خطر جذب به دسته های افراطی هستند.
کتاب الکترونیکی «قصه بزرگ داعش» پاسخی برای اهل تروریست است. این کتاب حاوی نصایح و روش هایی است که به والدین و خانواده ها  آموزش می دهد تا چگونه فرزندان خود را از دام خطر نجات دهند. این کتاب بهشت زمینی داعش را بررسی می کند، شرایط زندگی آنان و تمام اقدامات را بر اساس اطلاعات دقیق توضیح می دهد و آشکار می کند.

چگونه تسلیم اسلام افراطی نشویم؟

در پاسخ، افراطیون هم روش خود را مدام تغییر می دهند. تا پنج سال پیش رده سنی استفاده از شبکه های اینترنتی از نه سال شروع می شد. از سال ۲۰۱۵- از شش سال. یعنی، دوره آموزش خواندن و نوشتن به معنی دوره آموزش دیگری نیز هست: از طریق بازی در شبکه ها بچه ها فرا می گیرند که مرگ آنلاین شرطی است، و تجدد حیات کار ساده ای است، که از این طریق مرگ را در اذهان آنان بی ارزش و صوری جلوه می دهند. متخصصین حوزه جذب به گروهک های افراطی و تروریستی از این روش استفاده می کنند.

بایستی تحصیل را با تربیت همگام کنیم، و به فرزندان خود آموزش دهیم که زندگی واقعی با دنیای مجازی تفاوت دارد و به هیچ وجه اتفاقات این دو حوزه به یک صورت رخ نمی دهند. بایستی تربیت را از طریق اصول دینی آغاز نمود و از همان ابتدا به تدریج فرزندان را آموزش داد. خدا ترسی و تقوی راه دوری از قتل و جرم و جنایت است.
آموزش، قانون، مذهب، سیاست صحیح و بهبود وضعیت اقتصادی از جمله مهمترین مواردی است که ملت را از افراطی گری و تروریسم نجات می دهد و آنها از دام متخصصین رادیکال در امان می دارد.

منبع خبر: باگاسلاو

http://www.bogoslov.ru/text/۵۸۵۷۸۰۹/index.html

کد خبر 2273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =